Szkiełkowanie aluminium

Szkiełkowanie jest procesem podobnym do piaskowania. W komorze piaskarki przy pomocy sprężonego powietrza i odpowiedniej dyszy na powierzchnie aluminiowe oddziałuje ścierniwo w postaci szklanych kulek. Poprawnie przeprowadzony proces szkiełkowania owocuje gładkim i satynowym połyskiem aluminiowych powierzchni. Podczas szkiełkowania najczęściej zostaje zebrane około 0,01 mm materiału z powierzchni szkiełkowanego elementu. Obecnie jest to bardzo popularna metoda renowacji bloków silników zabytkowych pojazdów. Efekt jest długotrwały, możliwy do osiągnięcia dosyć niskim nakładem kosztów, ułatwia też utrzymanie bloku silnika w czystości.  Wstępne szkiełkowanie często jest stosowane przed polerowaniem aluminium lub lakierowaniem. Dodatkową zaletą jest zwiększenie odporności stopów metali na korozję naprężeniową. Wadą jest nieodwracalna zmiana wyglądu silnika.

Etap I – przygotowanie

Z bloku silnika należy zdemontować wszystkie komponenty. Przeprowadzanie szkiełkowania w przypadku kompletnego silnika nie jest zalecane – drobinki mogą dostać się do wnętrza silnika. Kwarc w połączeniu z olejem silnikowym bardzo szybko doprowadzi do zatarcia silnika.
Warto pozostawić łożyska w gniazdach w celu zabezpieczenia gniazd przed ścierniwem. Decydując się na pozostawienie łożysk należy dokładnie je wymyć z zanieczyszczeń oraz odtłuścić.

Usuwanie wad i rys z pokrywy bocznej
Źródło: Opracowanie własne

Szkiełkowanie zaczyna się od usunięcia ubytków i rys przy pomocy papieru ściernego. Tak samo jak przy lakierowaniu, tak samo i tutaj szkiełkowanie bez dobrego przygotowania  podłoża uwydatnia każdą wadę.

Po usunięciu wad i odtłuszczeniu powierzchni następnym krokiem jest usunięcie zabrudzeń, czyli wstępne szkiełkowanie. Elementy szkiełkowane umieszcza się w komorze roboczej piaskarki. Grube ścierniwo pod niskim ciśnieniem wstępnie przygotowuje wszystkie elementy do szkiełkowania. Elementy uzyskują wówczas szary, matowy odcień, a powierzchnie zostają wygładzone. Często na tym etapie pojawiają się niedoskonałości w odlewie pod postacią pęcherzyków powietrza(bolączka polskich i czeskich silników z lat 60tych). Niedoskonałości te również należy usunąć papierem ściernym.

Etap II Szkiełkowanie

Teraz stosuje się ścierniwo pod postacią mikro kulek. W zależności od doboru ścierniwa, ciśnienia, stopu aluminium i doświadczenia uzyskuje się pożądany  efekt szkiełkowania. Powierzchnia aluminium zaczyna przypominać odcieniem zamierzony efekt. Najczęściej na tym etapie źle dobrane ciśnienie lub ścierniwo prowadzą do  efektu przypominającego piaskowanie.

Elementy po przeprowadzonym szkiełkowaniu
Źródło: Opracowanie własne

Nie ma jednej, uniwersalnej metody szkiełkowania. Końcowy efekt jest zależny od ciśnienia, użytego ścierniwa, rodzaju stopu aluminium, doboru dyszy jak i komory, w której przeprowadzane jest szkiełkowanie.

Blok silnika Dezamet 023 przed i po szkiełkowaniu
Źródło: Opracowanie własne

Szkiełkować można w zasadzie dowolne powierzchnie metali typu dźwignie umieszczane kierownicy motocykli, dźwigni nożnych, stalowe cięgna po aluminiowe bloki silników V6 samochodów. Nie wpływa negatywnie na oddawanie ciepła, ale nie jest procesem obojętnym dla gniazd łożysk i przylgni. Powinny one zostać zabezpieczone, a w przypadku cylindra należy również gładź cylindra zabezpieczyć – warto najpierw przeprowadzić szkiełkowanie cylindra a dopiero później wykonać szlif. W przypadku nie zabezpieczenia przylgni może dojść do konieczności naprawy gniazd łożysk (zbyt luźne pasowanie) lub planowania powierzchni aby uzyskać szczelność. Wszystkie elementy po szkiełkowaniu należy dokładnie oczyścić przy pomocy sprężonego powietrza, zwłaszcza wszystkie otwory gwintowane – dobrze się spisuje połączenie benzyny ekstrakcyjnej z gwintownikami. Elementy po szkiełkowaniu są w zasadzie od razu gotowe do użycia/montażu.

Powierzchnie po przeprowadzonym procesie szkiełkowaniu nie należy w żaden sposób konserwować ani zabezpieczać innymi powłokami typu lakier bezbarwny, wosk itp. Czyszczenie przeprowadza się za pomocą benzyny ekstrakcyjnej i szmatki. Elementy po takim zabiegu z racji wygładzonej powierzchni “mniej się brudzą”, dodatkowo efekt szkiełkowania aluminium jest trwały i w przeciwieństwie do polerowanych powierzchni nie wymaga żadnych poprawek czy odświeżeń – nie występuje efekt utleniania aluminium. Sam efekt szkiełkowania utrzymuje się latami.


Materiał opracowany przez greg92pl. kopiowanie lub edytowanie  bez zgody autora – zabronione!