Reflektor typu “Clear”

Fabryczny reflektor, w jaki wyposażono motocykl Jawa 350 TS był nieudaną konstrukcją. Żarówka zainstalowanego reflektora o oznaczeniu P45T i mocy 40/45 Watów posiadała oddzielne żarniki dla świateł mijania oraz świateł drogowych. W korpusie odbłyśnika zamontowana była metalowa przesłona mająca na celu poprawę linii światłocienia. Ryflowane szkło reflektora również posiadało specjalną konstrukcje mającą na celu poprawę prawidłowego oświetlenia drogi.

Wygląd motocykla po wymianie wkładki reflektora
Źródło: Opracowanie własne

Z osobistych doświadczeń i obserwacji stwierdziłem, że konstrukcja reflektora uniemożliwia prawidłową regulację świateł. W przypadku prawidłowej regulacji świateł mijania, światła drogowe oświetlały podczas jazdy nocnej korony drzew, natomiast przed motocyklem nie było żadnego oświetlenia drogi. W celu poprawy bezpieczeństwa podczas nocnej jazdy zdecydowałem się na wymianę wkładki reflektora. Wybór padł na pasującą w fabryczne mocowania motocykla wkładkę reflektora z samochodu Toyota Land Cruiser. Wkładka posiada homologację, a jej montaż jest zgody z obowiązującymi przepisami. Wraz ze zmianą wkładki niezbędna jest zmiana żarówki na halogenową typu H4 o mocy 60/55 Watów.
Warto wspomnieć o samej żarówce H4 – starajcie się unikać kupowania najtańszych żarówek halogenowych. Bardzo często są tragicznie wykonane, żarnik źle osadzony w oprawce uniemożliwa jakąkolwiek regulację snopa światła, nie posiadają również filtrów UV, przez co w krótkim czasie matowieje odbłyśnik.
Procesu wymiany wkładki nie będę opisywał, bo jest to najprostsza rzecz, jaką można samemu wykonać. Po wymianie i prawidłowej regulacji świateł zauważyłem znaczącą poprawę w oświetleniu drogi zarówno na światłach mijania jak i na światłach drogowych. Wygląd motocykla po zmianach przedstawiłem na fotografii.


Materiał opracowany przez greg92pl. kopiowanie lub edytowanie  bez zgody autora – zabronione!