Reflektor typu “Clear”

Fabryczny reflektor, w jaki wyposażono motocykl Jawa 350 TS był nieudaną konstrukcją. Żarówka zainstalowanego reflektora o oznaczeniu P45T i mocy 40/45 Watów posiadała oddzielne żarniki dla świateł mijania oraz świateł drogowych. W korpusie odbłyśnika zamontowana była metalowa przesłona mająca na celu poprawę linii światłocienia. Ryflowane szkło reflektora również posiadało specjalną konstrukcje mającą na celu poprawę prawidłowego oświetlenia drogi.

Wygląd motocykla z reflektorem  z Toyoty Land Cruiser z żarówką H4
Źródło: Opracowanie własne

Z osobistych doświadczeń i obserwacji stwierdziłem, że konstrukcja reflektora uniemożliwia prawidłową regulację świateł. W przypadku prawidłowej regulacji świateł mijania, światła drogowe oświetlały podczas jazdy nocnej korony drzew, natomiast przed motocyklem nie było żadnego oświetlenia drogi. W celu poprawy bezpieczeństwa podczas nocnej jazdy zdecydowałem się na wymianę wkładki reflektora. Wybór padł na pasującą w fabryczne mocowania motocykla wkładkę reflektora z samochodu Toyota Land Cruiser. Wkładka posiada homologację, a jej montaż jest zgody z obowiązującymi przepisami. Wraz ze zmianą wkładki niezbędna jest zmiana żarówki na halogenową typu H4 o mocy 60/55 Watów.
Warto wspomnieć o samej żarówce H4 – starajcie się unikać kupowania najtańszych żarówek halogenowych. Bardzo często są tragicznie wykonane, żarnik źle osadzony w oprawce uniemożliwa jakąkolwiek regulację snopa światła, nie posiadają również filtrów UV, przez co w krótkim czasie matowieje odbłyśnik.
Procesu wymiany wkładki nie będę opisywał, bo jest to najprostsza rzecz, jaką można samemu wykonać. Po wymianie i prawidłowej regulacji świateł zauważyłem znaczącą poprawę w oświetleniu drogi zarówno na światłach mijania jak i na światłach drogowych. Wygląd motocykla po zmianach przedstawiłem na fotografii.


Materiał opracowany przez greg92pl. kopiowanie lub edytowanie  bez zgody autora – zabronione!