Polerowanie szklanych i plastikowych reflektorów

Czas, warunki atmosferyczne, promieniowanie UV, używanie tanich żarówek bez filtrów UV jak i samo starzenie się materiału kloszy reflektorów prowadzi do niezbyt ładnego wyglądu kierunkowskazów oraz tylnego klosza i przedniego reflektora. O ile nie widać to na wiekowym  motocyklu z wypłowiałym lakierem, o tyle po położeniu nowego lakieru matowe klosze przyciągają uwagę. Możemy kupić nowe klosze lub zainwestować około 20 zł polerując fabryczne klosze na połysk. Potrzebujemy sprawnej wiertarki, filcu polerskiego, rozpuszczalnik oraz pasty polerskiej.

Jak każdy zauważył stosuje się różne materiały podczas produkcji reflektorów. Dla nas istotne jest, czy klosz jest szklany czy wykonany z tworzyw sztucznych. Szklane klosze najczęściej pokrywane są specjalnym lakierem ochronnym.  Przedłuża on żywotność kloszy jak i utrudnia proces ich regeneracji. Dodatkowo spotkałem się z kloszami pokrytymi lakierem z obu stron, głównie w nowszych samochodach. Jeśli doszło do uszkodzenia lakieru, zużycia lub zmatowienia od strony żarówki niewiele możemy zdziałać bez demontażu reflektora na czynniki pierwsze. Reflektory typu clear można polerować z obu stron, natomiast reflektory ryflowane (fabryczne wszystkie reflektory w motocyklu Jawa 350 TS) mogą mieć polerowaną tylko zewnętrzną stronę reflektora. Próba polerowania wewnętrznej strony kończy się ich nieodwracalnym zniszczeniem.

Klosze demontujemy z motocykla, odtłuszczamy i dokonujemy oględzin. Głębsze rysy i podobne uszkodzenia warto usunąć papierem ściernym wodnym o gradacji 800 pamiętając, aby miejsce uszkodzenia przed polerką zmatowić papierem wodnym o gradacji 2000. Szklane reflektory przed polerką należy zmatowić zaczynając od gradacji 800 kończąc na gradacji 2000. W przypadku kloszy z tworzywa sztucznego nie jest wymagane matowienie. Ważne, aby zarówno podczas polerowania jak i usuwaniu rys reflektor był cały czas nawilżony wodą. Należy uważać, aby nie usunąć oznaczeń homologacji podczas pracy papierem ściernym. Proces usuwania uszkodzeń zajmuje najwięcej czasu.

Efekt 5 minutowej polerki klosza tylnego Ogara 200
Źródło: Opracowanie własne

Polerka to najłatwiejsza część pracy. Nakładamy niewielką ilość pasty polerskiej na klosz, następnie wiertarką z zamontowanym filcem polerskim na niskich obrotach wykonując ruchy okrężne polerujemy klosz. Nie wolno dopuścić do przegrzania polerowanej powierzchni, dlatego nigdy podczas polerki nie używamy wysokich obrotów. W przypadku profesjonalnego sprzętu polerkę zaczynamy od 600-800 obr/min, w przypadku wiertarki staramy się pracować na niskich obrotach. Wraz z polerowaniem stopniowo zwiększamy obroty pamiętając, aby nie przekroczyć 1500 obr/min. Niezależnie od sprzętu pilnujemy, aby polerowana powierzchnia była ciągle nawilżona wodą i ciągle wykonujemy ruchy okrężne polerując całą powierzchnie. Próby polerowania jednego punktu zazwyczaj kończą się przegrzaniem, które ciężko usunąć.  Polerując szklane reflektory zabezpieczone lakierem należy po przywróceniu połysku nałożyć warstwę lakieru ochronnego, w przeciwnym przypadku dosyć szybko utracimy efekt polerowania. Można też zastosować wosk przeznaczony do ochrony reflektorów, jednak nie jest to długotrwały efekt i należy okresowo nakładać nowe warstwy. Klosze wykonane z plastiku nie wymagają żadnych zabezpieczeń po wypolerowaniu.

Klosze kierunkowskazów motocykla Jawa 350 TS
Źródło: Opracowanie własne

Kilka rad:
– używałem na zmianę lekko ściernej pasty polerskiej do lakieru oraz pasty do renowacji reflektorów; najlepsze efekty podczas pracy na plastikowych kloszach osiągnąłem używając pasty lekko ściernej, szklane reflektory najlepiej polerować pastą do renowacji reflektorów,
– zawsze dokładnie odtłuść powierzchnię polerowania, w przeciwnym wypadku nasze próby polerowania będą mizerne,
– należy pamiętać o okularach ochronnych, pasta podczas polerki jest rozrzucana przez filc polerski,
– nie  używaj tego samego filcu polerskiego do polerowania  aluminium i do reflektorów,
– nie mocz bezpośrednio filcu polerskiego,
– zdemontuj klosze przed polerką – podczas matowienia oraz polerki bardzo łatwo o przypadkowe uszkodzenie lakieru.


Materiał opracowany przez greg92pl. kopiowanie, edytowanie i ROZPOWSZECHNIANIE bez zgody autora – zabronione!