Mocowanie deski rozdzielczej Jawa/ČZ

Fabryczne mocowanie półki z kontrolkami, prędkościomierzem oraz obrotomierzem miało postać 4 szpilek, 8 elastycznych wkładek i 4 profilowanych podkładek. Różnie bywa z tym wymysłem “Pepików”, w moim egzemplarzu piszczało to niemiłosiernie głośno, było to słyszalne podczas jazdy.

Zamontowane w desce rozdzielczej wibroizolatory
Źródło: Opracowanie własne

Zastosowałem wibroizolatory cylindryczne. Są to gwintowane szpilki połączone ze sobą elastycznym materiałem, najczęściej gumą. Dostępne są w rożnych wymiarach zarówno elementu pochłaniającego wibracje jak i samych szpilek. Tym samym dobranie zamienników nie stanowi problemu. Cenowo są bardziej przystępne, niż kompletne, nowe mocowania fabryczne. Jak łatwo się domyślić wibroizolatory pochłaniają drgania a przede wszystkim nie wytwarzają irytującego piszczenia doprowadzającego mnie do szewskiej pasji:P

Wymiar wibroizolatorów pasujących bez przerabiania mocowań to M5, wymiar gumowych tulei nie powinien przekraczać 40 mm średnicy. Montujemy je zamiast fabrycznych szpilek i cieszymy się spokojem i ciszą. Przestrzegam przed montażem deski rozdzielczej przy pomocy zwykłych śrub, “na sztywno”. W przypadku braku amortyzacji wstrząsów stelaż zacznie nam stopniowo pękać, co zazwyczaj kończy się dosyć widowiskowym hamowaniem awaryjnym i próbą złapania deski rozdzielczej przez jeźdźca…

Według schematów montażowych dostępnych w internecie również w motocyklach ČZ można zastosować powyższe rozwiązanie


Materiał opracowany przez greg92pl. kopiowanie lub edytowanie  bez zgody autora – zabronione!