Gaźnik DellOrto PHBH 26/28 BS

Naturalne zużycie rozpylacza w moim fabrycznym Jikovie doprowadziło do wzbogacania mieszanki. Zbyt bogata mieszanka spala się o wiele za wolno, co owocowało generowanie “dodatkowych zapłonów”. Nie spalone do końca paliwo ulegało niekontrolowanemu zapłonowi, generując charakterystyczne stuki. Metaliczne stuki były słyszalne zwłaszcza po odjęciu gazu. Praca na zbyt bogatej mieszance jest szkodliwa dla układu korbowo-tłokowego jak i dla samych świec zapłonowych. Zbyt dużo osadów po zapłonie mieszanki osadzało się w postaci zbyt dużej ilości nagaru, który uniemożliwiał poprawny przebieg procesu samooczyszczania świec zapłonowych. Co ciekawe, pomimo wzbogacenia mieszanki świece na obu cylindrach nadal miały prawidłowy kolor.

Obecnie na rynku można kupić chińskie podróbki oraz (ponoć) Czeskiej produkcji nowe Jikovy. Z ich jakością różnie bywa, zazwyczaj chińskiej produkcji nie da się wyregulować, natomiast Czeski wyrób posiadający nawet oznaczenia takie same, jak z epoki kosztuje…. tyle samo, co nowy DellOrto 0.o
Z faktu posiadania wcześniej kilku gaźników marki DellOrto i samych pozytywnych wrażeń, wybór był oczywisty. Co prawda istnieje możliwość regeneracji gaźników, jednak nie mam z tym pozytywnych doświadczeń, a taka usługa do tanich nie należy… Zaznaczę również, że na rynku dostępne są chińskie kopie gaźników DellOrto. Są prawie trzykrotnie tańsze, jednak ich wytrzymałość to loteria. Jednym służą kilka lat, innym padają po miesiącu. Osobiście nie polecam montażu tych podróbek. Na dłuższą metę nieopłacalne.

Po zdiagnozowaniu zużycia rozpylacza zakupiłem gaźnik DellOrto model PHBH 28 BS. W przypadku motocykla WSK 175 gardziel fabrycznego gaźnika powinna wynosić 26 mm, odpowiednikiem będzie model PHBH 26 BS.
Rodzina gaźników o oznaczeniu PHBH to gaźniki z centralnie umieszczoną komorą pływakową, o tłoczkowej przepustnicy wyposażony w rozpylacz główny oraz układu biegu jałowego, oddzielny układ rozruchowy oraz dyszę główną umiejscowioną centralnie na dnie komory pływakowej. Takie umieszczenie dyszy pozwala na jej wymianę bez konieczności demontażu gaźnika z motocykla. Po prawej stronie korpusu gaźnika znajdują się śruba regulacji obrotów jałowych oraz śruba regulacyjna składu mieszanki.
Gaźnik nie został wyposażony w żadne dodatkowe układy typu pompka przyspieszenia, ekonomizer, wejścia na dozownik/ podciśnienie dla kranika. Zasada działania nie różni się niczym od  gaźników Jikov 2928 CE, jednak wkręt regulacyjny składu mieszanki podczas wykręcania zwiększa wydatek paliwa z układu obrotów jałowych, w fabrycznym Jikovie wykręcanie wkręta regulacyjnego zuboża mieszankę(zwiększa wydatek powietrza). Co ciekawe układ rozruchowy gaźników DellOrto PHBH BS oraz Jikov 2928CE pracuje na tej samej zasadzie i są one bardzo podobne w swojej budowie.

Nowo zakupiony gaźnik jest wstępnie wyregulowany przez producenta tak, aby możliwe było po jego montażu uruchomienie silnika i przeprowadzenie regulacji. Przed montażem gaźnika w pojeździe należy sprawdzić kompletność gaźnika oraz gruntownie go wyczyścić z pozostałości po procesie produkcyjnym i środka konserwującego przy pomocy sprężonego powietrza. Pierwszą czynnością podczas regulacji gaźników jest sprawdzenie poziomu paliwa w komorze pływakowej. W przeciwieństwie do innych gaźników, model PHBH posiadający śrubę mocującą umieszczoną centralnie na dnie komory pływakowej uniemożliwia napełnienie komory paliwem i sprawdzenie  prawidłowego poziomu paliwa. Pomiar należy przeprowadzić w sposób pokazany w poniższym dokumencie:

http://www.dellortoshop.com/drawings/dellorto_float_level_instructions.pdf

Wartość mierzona jest od korpusu gaźnika do wpustek umieszczonych na pływakach i powinna wynosić 24±0,5 mm. Ewentualnej korekty dokonuje się poprzez odginanie lub doginanie blaszki umieszczonej na korpusie pływaka. Natomiast tutaj jest ogólna instrukcja obsługi  i wstępnej regulacji gaźników DellOrto w języku angielskim

Następną, ważną czynnością (i niestety często pomijaną) jest kilkukrotne “przepłukanie” gaźnika – napełnienie paliwem ze zbiornika motocykla, a następnie odkręcenie śruby centralnej komory pływakowej. Ma to na celu usunąć pozostałości po procesach technologicznych oraz wstępne sprawdzenie szczelności gaźnika. Po pierwszym płukaniu w komorze pływakowej znajdowało się mnóstwo metalowych opiłków.

Montaż gaźnika nie należy do łatwych czynności w motocyklu Jawa. Posiada on takie same wymiary od strony kolektora ssącego, ale od strony filtra powietrza jego średnica jest większa, niż w fabrycznym Jikovie. Jeśli nie posiadamy nowej gumy łączącej gaźnik z filtrem powietrza może się to okazać niemożliwe – wraz z upływem czasu jak i działania paliwa z olejem guma twardnieje do tego stopnia, że nie jest możliwa zmiana jej kształtu. Warto zaopatrzyć się w nową gumę, aby oszczędzić sobie nerwów. Moja rada – najpierw zamontować linkę gazu w przepustnicy(pasuje bez przeróbek), następnie zamontować flanszę dociskową wraz z gumą na gardziel gaźnika. Następnie zamontować gaźnik na kolektor ssący i dopiero zamontować gumę łączącą gaźnik z air boxem.
W motocyklach WSK 175 montaż tego gaźnika jest możliwy po zmianie kolektora dolotowego lub dotoczeniu przejściówki, natomiast od strony filtra powietrza nie ma potrzeby żadnych zmian – wymiary są te same.

Podczas pierwszego uruchomienia silnika należy sprawdzić szczelność układu dolotowego. Nieszczelności w układzie dolotowym powodują zaburzenia w składzie mieszanki paliwowo-powietrznej. Mieszanka wówczas jest zbyt uboga w paliwo, a zbyt bogata w powietrze (tzw. mieszanka uboga). Silnik pracujący na nieszczelnym układzie dolotowym ma również tendencję do samoistnego zwiększania obrotów silnika. Prostym i skutecznym sposobem na sprawdzenie szczelności układu jest użycie preparatów w  postaci sprayu do konserwacji tapicerek samochodowych. W przypadku szczelnego układu użycie preparatu nie wpływa na pracę silnika. W przypadku nieszczelności praca silnika zostanie w znacznym stopniu zakłócona. Ewentualnie nieszczelności należy szybko wyeliminować, gdyż nie jest możliwa prawidłowa regulacja przy nieszczelnym układzie. Przed regulacjami gaźnika warto sprawdzić stan filtra powietrza.

Wkręty regulacyjne gaźnika DellOrto
Źródło: Opracowanie własne

Regulacja gaźnika w motocyklu Jawa 350 TS ograniczyła się tylko do ustawienia położenia iglicy oraz wymiany dyszy głównej i dyszy układu jałowego. Wstępne ustawienia gaźnika były dokonywane na podstawie dźwięku pracującego silnika. Następnie po przejechaniu odcinka około 5 kilometrów został skorygowany skład mieszanki na podstawie koloru świec zapłonowych. Na zdjęciu kolorem zielonym zaznaczyłem wkręt regulacyjny składu mieszanki, kolorem czerwonym śrubę regulacyjną wolnych obrotów.  Wykręcając śrubę regulacyjną wzbogacamy mieszankę.

W tabeli zamieściłem konfigurację i ustawienia fabrycznych gaźników (Jikov w w Jawie 350 TS, GM26 U3 w WSK 175). Po 4 latach użytkowania gaźnika DellOrto nie spotkałem się z żadną awarią, niedomaganiem czy zużyciem elementów gaźnika.

Rodzaj gaźnikaJikov 2928CEDellOrto PHBH 28 BS Jawa 350GM 26 U3DellOrto PHBH 26 BS WSK 175
Dysza główna9212018095-100
Dysza pomocnicza72brakbrakbrak
Dysza wolnych obrotów40404540
Położenie iglicyIIIIIIII
Położenie śruby regulacji składu mieszanki1,5 obrotu0,5 obrotu1,5 obrotu0,5 obrotu do 1,5 obrotu
Dysza rozruchowa506060

Porównanie wyposażenia i ustawień fabrycznych gaźników oraz zamienników DellOrto
Źródło: Opracowanie własne

Obsługa gaźnika polega na jego okresowym czyszczeniu oraz wzrokowej kontroli szczelności podczas przygotowania motocykla do okresu zimowego. Na czas zimowania należy z komory pływakowej spuścić paliwo przez poluzowanie śruby mocującą pokrywę komory pływakowej. Podczas okresowego czyszczenia należy pamiętać o demontażu sitka umieszczonego w króćcu doprowadzającym paliwo. Znaczne zanieczyszczenie sitka może spowodować zmniejszenie przepływu paliwa i tym samym być powodem niedomagania jednostki napędowej. Aby zdemontować króciec wystarczy wykręcić śrubę M5 mocującą króciec do korpusu gaźnika.

Zalety montażu gaźnika:
– mniejsze zużycie paliwa,
– gaźnik produkuje mieszaninę drobnoziarnistą; jest ona lepiej wymieszana z powietrzem, co przekłada się na poprawę reakcji silnika na zmiany przepustnicy,
– silnik stabilniej pracuje na obrotach jałowych,
– brak tendencji do zalewania silnika podczas rozgrzewania z włączonym ssaniem,
– lepsza mieszanina palna poprawia proces spalania paliwa,
– możliwość wyprowadzenia przełącznika ssania na kierownicę, co umożliwia nam dozowanie ssania podczas jazdy(ogromny plus dla mnie).

Video przedstawiające jazdę próbną w Jawie 350 TS:

Kilka rad przed montażem innego gaźnika:
– zanim przystąpisz do wymiany bądź regulacji zapłonu dokładnie sprawdź zapłon, drożność dolotu i wydechów, dopływ paliwa do gaźnika oraz szczelność silnika,
– zawsze staraj się regulację rozpocząć od mieszanki za bogatej niż od mieszanki zbyt ubogiej,
– jeśli to możliwe to staraj się unikać takich zmian podczas docierania silnika po remoncie, jeśli obecny gaźnik działa prawidłowo,
– podstawowym kryterium przed rozpoczęciem regulacji gaźnika jest sprawny silnik; nie wyregulujesz silnika, który niedomaga z powodu zużycia,
– NIE MONTUJ gaźnika o większej gardzieli niż fabryczna, jeśli nie dokonałeś zmian w oknach cylindra; taka zmiana będzie owocowała tylko pogorszeniem pracy silnika na niskich i średnich obrotach, na wysokich zazwyczaj nie ma żadnej różnicy w fabrycznym silniku, o zwiększonym spalaniu nie wspominając…


Materiał opracowany przez greg92pl. kopiowanie lub edytowanie  bez zgody autora – zabronione!