Recenzja Sony Action Cam HDR-AS20

Sprzęt używany przeze mnie do nagrań podczas jazdy motocyklem to Sony Action Cam, model HDR-AS20 z 2014 roku i to na tym sprzęcie i akcesoriach jeżdżę do tej pory. Po nagraniu wielu godzin przebytych kilometrów od Jawy poprzez sportowe motocykle na motocrossach kończąc odważyłem się skleić kilka słów o sprzęcie, jego sprawowaniu oraz wrażeniach ogólnych.

Kamera z amatorskim pokrowcem na mikrofonach
Źródło: Opracowanie własne

Na początku trochę historii. Premiera kamery miała miejsce w 2014 roku i był to model zastępujący AS15. Na rynku wówczas konkurencją były kamery sportowe GoPro Hero 3 Black, które w rozdzielczości 1080p nagrywać mogły w swojej najdroższej wersji  „jedynie” 30 klatek/s. Zapłacić za ową wersję Go Pro 3 Black należało 400 dolarów(1200 ówczesnych złotych). Za to za HDR-AS20 zapłacić mi przyszło 650 zł w popularnym supermarkecie, czyli cenę używanej kamery GoPro 2. Co oferował sprzęt tańszy prawię o połowę i mało znany w Polsce?

Oferował nagrywanie w rozdzielczości maksymalnie 1920p z prędkością 60 i 30 k/s, cyfrową stabilizację niezależnie od rozdzielczości(po wybraniu opcji stabilizacji kąt nagrywania zmieniał się z 170 stopni na 120 stopni), łączność Wi-Fi z akcesoriami oraz z aplikacją na Androida Play Memories(obecnie Image Edge), czasem nagrywania maksymalnie do 150 minut(bez włączonej komunikacji Wi-Fi) lub 120 minut(z włączoną komunikacją Wi-Fi). Komunikować się z kamerą mogliśmy w każdej chwili – niezależnie od czasu nagrywania nie stanowiło problemu połączyć się z kamerą w dowolnej chwili z akcesoryjnym pilotem czy telefonem w celu przerwania, sprawdzenia czy wstrzymania nagrywania. Nie było potrzeby utrzymywania ciągłego połączenia pomiędzy telefonem a kamerą, co niesamowicie ułatwiało użytkowanie sprzętu jak i oszczędzało zużycie energii zarówno w telefonie jak i w pilocie. Tryb slow motion działający w rozdzielczości 720p z prędkością 120 klatek/s był wystarczająco wydajny, aby nagrywać wyraźnie obrotowe elementy pracującego silnika 2T.

Oferowane przez kamerę rozdzielczości nagrywania video
Źródło: Instrukcja obsługi

Całkiem spory arsenał oznaczony logiem Sony, ale dlaczego przez 6 lat nigdy nie widziałem w Polsce ani jednej reklamy tych kamer?? Przykładowo GoPro ciągle ma eksponowane wystawy, a konkurencja Sony i innych producentów jest zawsze na końcu regału lub w ogóle nie istnieje. Czyżby sprzęt sam wystarczająco się bronił i nie potrzebuje kampanii reklamowej?

Jakość audio i video

Jakość nagrań jak na standardy roku 2014 rewelacyjna. Obraz jest wyraźny nawet podczas zmierzchu. W słoneczne dni „czuć” wysoką jakość nagrań, nagranie szczegółów powierzchni asfaltu czy cieni szprychowych kół nie stanowi żadnego problemu ani pod kątem ostrości ani pod kątem poziomu detali. I to wszystko przy zaledwie 11,9 Mpix matrycy. Duży wpływ ma tutaj rodzaj i jakość użytych komponentów – obiektyw Zeiss, przetwornik obrazu CMOS, optymalizacja obrazu stworzona przez zespół Sony i genialna stabilizacja znana nie tylko z kamer ale również i z aparatów fotograficznych.

Obiektywy Zeiss zastosowanie znalazły nie tylko w sportowych kamerach
Źródło: Opracowane własne

Niestety, im bardziej spada oświetlenie otoczenia tym większe problemy z ostrością obrazu. W całkowitej ciemności podczas jazdy wystarczająco wyraźnie nagrywany jest obraz światła reflektora motocykla oraz delikatnej łuny wokół snopa światła. Nic więcej nie ujrzymy na filmie w bezksiężycowa noc. Z drugiej strony z podobnego okresu produkcji konkurencja jak i videorejestratory samochodowe również nie oferują niczego lepszego podczas jazdy w nocy…

Dźwięk nagrywany jest przy pomocy 2 stereofonicznych mikrofonów umieszczonych tuż pod obiektywem i jest bardzo wyraźny do momentu przekroczenia 40 km/h. Wówczas otwory w obudowie z umieszczoną membraną wodoodporną w kasetce generowały znany wszystkim „świst”. Rozwiązaniem problemu okazało się użycie drobnoziarnistej gąbki przyklejonej do kasetki – rozwiązanie przedstawione na pierwszym zdjęciu. Można również korzystać z obudowy szkieletowej, która umożliwia dostęp do wszystkich gniazd kamery tworząc z niej doskonałe narzędzie do nagrywania jazdy samochodem, ale w przypadku prób kręcenia motovlogów – niezbędne staje się użycie zewnętrznego mikrofonu. Niestety kamera ma wówczas odsłonięty i podatny na uszkodzenia obiektyw, który z kolei wymaga zakupu oddzielnej osłony obiektywu. Nawiasem mówiąc – jeśli kiedykolwiek przekroczyliście na motocyklu 120 km/h z kamerą zamkniętą w kasetce wodoodpornej dochodzi do nieodwracalnego odkształcenia membrany, która przestaje być wodoodporna…

Na co dzień używałem rozdzielczości 1920×1080 z 60 k/s. Z czasem przeszedłem na tryb 1920×1080 30 k/s z powodu ograniczeń mojego ówczesnego komputera – jakikolwiek rendering filmu  10 minutowego bez zauważalnych start jakości zajmował średnio 4-5 godzin. Dodatkowo ówczesne algorytmy Youtube i tak obniżały jakość do 30 k/s. Dopiero rok temu po zmianie komputera oraz algorytmów na Youtube znów zacząłem nagrywać w 60 k/s. Należy pamiętać o jednej, decydującej zmiennej mająca wpływ na finalną jakość obrazu – użyty kodek w programie do edycji video oraz ustawienia samego renderowania filmu. Niestety, bez absolutnych podstaw znajomości kodeków, ich zastosowania oraz samego programu użytego do jego obróbki choćbyśmy nagrywali w super jakości i tak decydujące słowo ma końcowy rodzaj renderowania, użytego kodeka i jeszcze wspomniane wyżej algorytmy serwisu udostępniającego nasze materiały. Na szczęście istnieją fora tematyczne poświęcone danym kamerom wraz z tematami jak dobrać najbardziej optymalne ustawienia bez zauważalnych strat w jakości obrazu i dźwięku.

Długość nagrywania uzależniona jest tylko i wyłącznie od stanu naładowania baterii. Maksymalny czas w trybie 1080 60p wynosi 140-150 minut, z włączonym modułem Wi-Fi około 15 minut krócej. W przypadku niższej jakości nagrań nieznacznie czas nagrywania ulega wydłużeniu.

Sama kamera podczas nagrywania nie generuje dużo ciepła, jednak rozładowywanie jak i ładowanie baterii już niestety tak. Do przegrzania nigdy nie doszło nawet w 40 stopniowych upałach podczas jazdy w słońcu, ale jak każde ogniowo litowo-jonowe – nie lubią one ciepła, im cieplej tym gorzej dla żywotności baterii. Warto zwracać na to uwagę i wyłączać nagrywanie podczas postojów. Warto również rozważyć zewnętrzną ładowarkę baterii, która ułatwia chłodzenie. Z drugiej strony dopiero po 3 latach użytkowania w upałach i nagraniu ponad 10 000 km jazdy długość nagrywania zauważalnie uległa systematycznemu skracaniu, co oznaczało konieczność zakupu nowej baterii. Wynik co najmniej bardzo dobry.

Jakość wykonania kamery

Jakość wykonania nie budzi żadnych zastrzeżeń. Elementy wykonane z tworzyw sztucznych kamery jak i akcesoriów nie skrzypią ani nie mają żadnych luźnych elementów. Dopasowanie elementów jest dokładne, a sam materiał od byle upadku nie ulega uszkodzeniom.

Pokrywa baterii oraz sposób wymiany ogniwa bateryjnego jest wręcz genialny w swojej prostocie i skuteczności. Wystarczy przesunąć tylny panel kamery, zwolnić blokadę baterii i to wszystko możliwe do wykonania w rękawicach motocyklowych. Wymiana baterii na nową można spokojnie wykonać w 1 minutę bez zdejmowania rękawic motocyklowych. Nie ma możliwości złego montażu baterii i doprowadzenia do odwrotnego połączenia biegunów – zapadka nie będzie w stanie docisnąć baterii do styków w kamerze i tym samym nie będziemy w stanie zamknąć pokrywy baterii.
Ogromną zaletą jest również standaryzacja ogniw bateryjnych. Jeden typ baterii zasila zarówno aparaty lustrzane, kamery HD, aparaty cyfrowe jak i kamery sportowe. Zużyte ogniwo bateryjne nie mogące dłużej służyć do ciągłego nagrywania filmów HD doskonale sprawdza się w aparacie cyfrowym.

akcesoria

Wysoka cena oryginalnych akcesoriów również nie napawa optymizmem. Minimalizm Sony spotykana również w innych produktach, od konsol PlayStation po aparaty lustrzane jest praktyką powszechną. Nie oznacza to jednak, że musimy wydać fortunę na akcesoria. W Szczecinie w jednym z supermarketów zakupiłem wszystkie niezbędne mi akcesoria po cenach wręcz śmiesznie niskich. Przykładowo przyssawka kosztująca w oficjalnym sklepie Sony ponad 220 zł w markecie kupiłem za 60 zł. Oryginalną baterię NP-BX1 wartą 89 zł kupiłem za 29 zł, a zamiennik Duracella za 39 zł.

Na wszystkie akcesoria warte ponad 500 zł wydałem łącznie poniżej 180 zł
Źródło: Opracowanie własne

Same akcesoria są co najmniej pancerne. Nie ma żadnego problemu z przekraczaniem 200 km/h z kamerą zamontowaną na kasku. Jeśli nie napawa nas optymizmem samo zapięcie przy podstawie mocowania zawsze można użyć blokady pod postacią sprzączki zabezpieczającej przed przypadkowym wysunięciem z zatrzasku podstawki a samą sprzączkę przywiązać wytrzymałą smyczą do osobnego przylepca na kasku/nartach/desce snowboardowej/motocyklu. Należy pamiętać, że samo mocowanie do kasku jest tak wytrzymałe, jak wytrzymała jest powłoka lakiernicza…
Nigdy nie doszło do przypadkowego poluzowania mocowania akcesoriów, chociaż nie raz witałem się z glebą na motocyklach motocrossowych. Mechanicznie nie udało mi się uszkodzić żadnego z elementów akcesoriów. Oczywiście widać zużycie oraz rysy na kasetce wodoodpornej, światło słoneczne jak i spotkania z glebą pozostawiły swoje ślady na obudowie. Reszta akcesoriów z racji rzadszego ich stosowania nadal ma wygląd fabryczny.

Kolejnym atutem są uniwersalne dla marki Sony mocowania. W przypadku decyzji zakupu najnowszego modelu kamery sportowej(w momencie pisania tej recenzji na rynku najnowszym modelem jest FDR-X300)i nic nie stoi na przeszkodzie w montażu oraz dalszym użytkowaniu uchwytów, które posiadam obecnie. Nie stanowi również problem z zamontowaniem aparatu fotograficznego Sony do gwintowanych mocowań jak i kamer cyfrowych. Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku zdalnego pilota bezprzewodowego.

Podsumowanie

Osoby posiadające sprzęt od Sony powinny wybrać Action Cam chociażby z powodu wcześniej wspomnianej kompatybilności, której nie potrafi zagwarantować konkurencja. Ogromnym plusem jest dążenie do zachowania tych samych wymiarów kolejnych generacji kamer, przez co kupione akcesoria od baterii po uchwyty montażowe są uniwersalne dla modelu sprzed 6 lat jak i najnowszej generacji. Pilot do sterowania kamerką nie ma żadnych problemów z obsługą wszystkich generacji kamer wyposażonych w Wi-Fi. Takie podejście to ogromna zaleta zarówno pod względami praktycznymi jak i ekologicznymi.

Przez wszystkie lata eksploatacji miałem tylko jeden przypadek problemu odtworzenia nagranego filmu spowodowanego uszkodzoną kartą pamięci. Jakość nagrań nie uległa pogorszeniu wraz z mijającym czasem, tak samo jak wygląd kamery – żadnych odbarwień, odkształceń. Sprzęt działa tak samo wzorowo jak w dniu zakupu. Już z samego faktu braku zauważalnych oznak starzenia warto wybrać Sony. Kamera spisała się zarówno podczas prac warsztatowych, pracy jako videorejestrator z 2 ogniwami bateryjnymi, pracą w ulewnym deszczu, mrozie, upale jak i nagrywając wyczyny motocrossowe. Jedynie nie była testowana pod wodą ze względu wspominaną wcześniej brak szczelności membrany.

Ciężko będzie cokolwiek w minusach zamieścić. Na doczepnego będzie to rodzaj użytego gwintu mocującego w akcesoriach – jest on inny niż standardowe dostępne na rynku, tak samo jak zresztą w każdym innym sprzęcie optycznym Sony. Na szczęście za 10 zł można kupić przejściówkę na “standardowy” gwint stosowany w konkurencyjnych akcesoriach.
Kamera od początku byłą projektowana do współpracy z kasetką wodoodporną lub innymi akcesoriami. Jest owalna, co nie pozwala na jej pionowe ustawienie bez kasetki, w kolejnych modelach zostało to już zmienione.

Wadą może być brak możliwości nagrywania w pętli – po zapełnieniu karty pamięci albo formatujemy kartę albo zmieniamy nośnik danych. Z drugiej strony – w momencie rozładowania baterii i tak musimy dokonać jej wymiany, przy okazji możemy również zmienić kartę pamięci. Brać pod uwagę należy samo przeznaczenie tego typu sprzętu – nie są one zaprojektowane do ciągłej pracy jako videorejestrator, chociaż i w samochodzie nie było problemów – gniazdo zapalniczki dostarczało energię poprzez uniwersalne gniazdo USB, a po zapełnieniu karty pamięci kamera informuje stosownym dźwiękiem.

Kolejną przeszkodą może być sam kształt sprzętu. Idealnie nadaje się do montażu z lewej lub prawej strony kasku, jednak na “szczęce” i podobnych powierzchniach czołowych nie zamontujemy kamery tak zgrabnie, jak to jest możliwe w GoPro. I to w zasadzie wszystko, co mogę do minusów zaliczyć, czyli w zasadzie pierdoły czy choroby wieku dziecięcego….

Musimy też zastanowić się, czego oczekujemy od kamery. Jeśli ma ona nagrywać tylko nasze przejazdy w charakterze videorejestratora po drogach szosowych – warto zwrócić uwagę na budżetowe klony. Tańsze, o niższej jakości wykonania jak i niższej jakości nagrywania filmów, ale doskonale sprawdzi się bez wydawania większej sumy pieniędzy. Mogą też oferować dłuższy czas pracy na baterii z racji użycia komponentów o mniejszej mocy obliczeniowej i tym samym – mniejszym zapotrzebowaniu na prąd. Z sportami ekstremalnymi może być różnie w przypadku podróbek, najczęściej kasetki nie są na tyle odporne, aby znieść warunki motocrossowe.

Stosunek ceny do jakości w momencie zakupu wypadał celująco. Po 6 latach i obecnej cenie nowego egzemplarza z zapasów magazynowych wahających się w zakresie cenowym od 300 do 400 zł oceniam na dobry, tylko z powodu niewiele droższego modelu HDR-AS30V z GPS, czy HDR-AS50 oferujący dłuższy czas nagrywania, możliwość nagrywania w pętli, brak konieczności korzystania w każdej sytuacji z kasetki wodoodpornej. Jednak sam obiektyw, przetwornik obrazu oraz dźwięku w wspomnianych modelach jest ten sam, przez co jakość nagrań pozostaje nadal ta sama. Gdyby nie nowsze modele – w pełni zasługuje na ocenę bardzo dobry.

Plusy:
– jakość wykonania,
– jakość video,
– stabilizacja obrazu Steadyshoot
– kompatybilność
– uniwersalność,
– brak oznak starzenia się kamery,
– intuicyjna obsługa,
– wysoka wytrzymałość,
– Brak sytuacji przegrzewania kamery, nawet z zewnętrznym źródłem zasilania.
Wady:
– kształt kamery nie pozwala na idealny montaż w każdej sytuacji,
– Niestandardowy gwint mocujący w akcesoriach,
– brak możliwości nagrywania w pętli w tym modelu,
– utrudnione lub niemożliwe korzystanie z kamery bez kasetki wodoodpornej.

Skrobnij coś :)