Alternatywny prostownik

W motocyklach Jawa 350 TS wyposażone w obcowzbudny alternator stosowany jest prosty w budowie prostownik wyposażony w 6 diod prostowniczych. Technologia poszła do przodu, nie jesteśmy już zmuszeni do zakupu dosyć sporych wymiarów prostownika posiadający szereg wad – wystarczy nam zwykły mostek prostowniczy, trójfazowy o maksymalnym prądzie ładowania 25 amperów. Mostek taki kosztuje 5-10 zł. W każdym elektronicznym można go kupić. Do pełni szczęścia potrzebujemy jeszcze tylko radiatora, aby wspomóc mostek prostowniczy w oddawaniu ciepła.

Porównanie wymiarów mostka prosotwniczego oraz przekaźnika kontrolki ładowania
Źródło:Opracowanie własne

Po zakupie mostka prostowniczego odczytujemy jego oznaczenia i przy pomocy Google szukamy specyfikacji(nie stanowi to problemu, prawie wszystkie mostki prostownicze są identyczne przy podłączeniu). Mostek ma 5 konektorów – 3 z nich to oczywiście fazy, jeden to “plus” (wyprostowany prąd połączony z biegunem dodatnim akumulatora) oraz jeden konektor z “masą”. Sam mostek jest z jednej strony “ścięty”, aby ułatwić podłączanie do instalacji motocykla według schematu. Zaletą takiego mostka prostowniczego jest dostępność na całym świecie, możliwość zabrania praktycznie wszędzie ze sobą zapasowego mostka prostowniczego, małe gabaryty jak i masa. Wad praktycznie brak. Nie istnieje możliwość pękania lutowanych miejsc czy zanieczyszczenie wewnątrz prostownika – mostek prostowniczy jest hermetycznie zamknięty i odporny na działanie brudu, wilgoci.


Materiał opracowany przez greg92pl. kopiowanie lub edytowanie  bez zgody autora – zabronione!